November 22, 2011

MDS: Kronologi episode 4

"Ye, B tau hati syg susah tapi satu je B mintak, syg jangan nangis, k! Kena kuat. Kalau nangis nanti semua pon ikut nangis. B pon nangis. Nak ke B nangis?"

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Saya kemudian call ayah. Nekad! Nekad nak lakukan discectomy tu.
Ayah pause sekejap.
"Takpelah, mak sampai nanti kita bincang. Ayah sebenarnya kalau boleh taknak anak-anak ayah kena operate..." itu jawab ayah.

Petang Isnin tu mak dan ayah datang berbincang dengan Dr. Abdul Malik..
Eeh, suka betul saya dengan nama Malik tu ohhhhh *ok lari topik!*
Mak dan ayah buat keputusan dan benarkan saya ambil keputusan yang saya nekad tu.
Maka petang tu jugak, Isnin, 25 April 2011, Abdul Malik dan dayang-dayangnya nurse-nursenya datang bawak dokumen-dokumen yang perlu saya sign.

Saya?
Senyum.
Sign.
Wajah yakin.
Hati cuak!

"Esok saya schedule awak 1st patient, 830 a.m. ye. Nanti kol 10 start puasa. Esok nurse datang ambil." ohhh cuak!

Malam tu mak tunggu di hospital.
Tidur.
Tak nyenyak.
Pujuk hati, keputusan muktamad ini yang terbaik!

Esok subuh-subuh hari mak dah bangunkan.
Mandi.
Baru nak berbaju, nurse datang bagi baju surgery dan suruh tukar.
Elok je siap tukar, ayah, ayong, doin, maklong & paklong sampai.
Baring atas stroller.
Semua lambai-lambai dan ucap kata-kata semangat.
Wajah happy, hati tak mungkin!

Saya cuba... Cuba sehabis baik untuk tunjukkan reaksi slumber.
DAlam hati saya janji, kalau apap pun berlaku bila saya keluar OT nanti, itulah keputusan yang saya relakan sendiri, bukan salah mak, bukan silap ayah.
Dan kalau ditakdirkan yang tak baik berlaku ke atas saya, tiadalah sesiapa yang bersalah melainkan kehendak Allah jua.

Disorong masuk ke OT.
Semua orang sampai had pintu je.
Sempat feeling-feeling macam dalam drama swasta. Eh??
Abdul Malik datang bagitau prosedur n ect sambil perkenalkan nurse pembantu dia.
Ada ku kesah? Eh?
Heheh takdelah, waktu tu macam pasrah dan takut so ape pon tak ingat yang penting dalam hati asyik doa semuanya lancar je...
Lepas sign satu lagi borang, dia pegi tah ke mana.

Pastu datang bius atau dorang kat situ panggil Tok Mat.
Tok Mat pon sama perkenalkan dayang-dayang nurse-nurse dia sambil melawak-lawak dan suruh saya sign lagi satu borang kebenaran.
Lepas tu saya disorong masuk dan pindahkan ke katil operation.
Tok MAt buat lawak lagi pastu nurse sampuk, "Tok Mat ni memang pantang jumpa patient gadis bujang!"  dan kitorg sama-sama gelak.
Lepas tu semuanya gelap...

**Bersambung**

0 precious comments:

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers