July 26, 2011

Selasa 26/4/2011 - Selasa 26/7/2011

Baru saya perasan, it's been exactly 3 months since the surgery....


Macam mimpi! Ok, tak! Hehe


Ayuh kira rujuk rajah-rajah ihsan pakcik gugel yang berikut...




So bahagian yang dalam bulatan tu apabila dibesarkan akan jadi macam gambar belah kanan tu.


Nampak tak ada spinal chord & nerve, vertebra & disc.


Ok yang ni MUNGKIN vertebrat anda hehehhe kenapa mungkin?


Sebab herniated disc atau glamernye slipped disc ni boleh berlaku kepada SEMUA orang bergantung kepada kekdah korang jaga lumbar korang.


Ok, fine! Saya jaga tapi mungkin tak sangat hehehe


SO kalau MRI, gambar berikut adalah lumbar yang bagus....


See... Kemas teratur je susunan disc dia! Macam vetrebrata korang yang sehat tu la kan...





So in my case, disc tu dah bulged (tengok yang merah dalam rajah kat bawah tu).
Dia dah amek ruang spinal nerve tu kan.
Proses ni bergantung kepada keadaan. In my case, dia jadi slowly within years...
Yes, YEARS sebab estimation doktor dah 10++ tahun maksudnya sejak saya sekolah.
End up saya punya nerve yg bahagian L5/S1 tu dah tinggal lebih kurang sebesar seurat benang je...
Sumpah waktu tgk scan tu rasa cam fengsan!


SO daripada yang cantik tadi, saya punya dah 3 parts herniated (dalam bulatan)




Korang bayangkan je la dekat 3 discs saya tu, garisan putih tu semua dah hitam sebab dah xde ruang untuk nerve sebab disc dah keluar n amek ruang yg sepatutnya spinal nerve saya duduk sehinggakan nerve tu terpaksa keluar ikut facet joints tu (dalam rajah 1st sekali) mengikut kata doktor saya la....

Kalau ikut cakap kakak saya (walaupun dia bukan doktor manusia tapi rangka haiwan & manusia ni lebih kurang je ekceli), kalau org lain tulang belakangnye ade bengkok sket, saya ni dah straight sebab disc saya dah gerak.

Berdasarkan radiologist report pon, 2 part tu (L4/5 dan L5/S1) dah teruk sangat sebab tu la dorg decided nak operate saya hari tu jugak sebab takut nanti saya terus kelumpuhan sampai bebila.

Oklah, delay 3 hari... Tu pon dah buat doktor tak bagi saya buat pape kecuali baring!

Alahai filem2 MRI dan x-ray (2 months after surgery) nye masih kat hospital. Sabtu ni baru cadang nak amek sebab dorg baru call semalam.

Nanti kalau ada, rajin & sanggup, saya cuba uploadkan.

hajat hati nak beli DVD waktu operation berlangsung tapi macam tak sanggup je nak tonton pembedahan ke atas diri sendiri.

Ke korang rasa kena tengok?

Nak upload kat youtube, tak? *overacting pulak kau! heheh*





0 precious comments:

Powered By Blogger
Daisypath Friendship tickers